Tu sprawdzisz jaki olej pasuje do Twojego samochodu i ile litrów, co ile tysięcy kilometrów należy go wymienić oraz inne informacje dotyczące obsługi samochodu. Po prostu wybierz w menu poniżej markę, model a potem z prawej wersję Twojego samochodu ...
Handlujesz częściami samochodowymi lub poprostu chcesz się pozbyć niepotrzebnych rzeczy z garażu, wystaw swoją ofertę tutaj ...
Kategorie tekstów
Akcje naprawcze
Kalendarium
Nie przegap
Podróże
Porady
Testy
Wiadomości

Nowe Audi TT i TTS - trzecia generacja kompaktowego sportowca

W nowych modelach TT i TTS styliści Audi w nowoczesny sposób zinterpretowali charakterystyczną linię pierwotnej wersji TT z roku 1998 i wzbogacili ją o wiele dynamicznych elementów. Teraz TT ma 4,18 m długości i 2,51 m rozstawu osi co sprawia, że zwisy są odpowiednio krótkie.

W reflektorach wyraźnie wydzielono światła do jazdy dziennej. Opcjonalnie Audi dostarcza reflektory diodowe lub reflektory diodowe Matrix LED. W przypadku tego drugiego rozwiązania, światło drogowe pochodzi z pojedynczo sterowanych, małych diod. W kierunkowskazach ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania sygnał świetlny przebiega zawsze od środka na zewnątrz, w kierunku skręcania, co jest dodatkową wskazówką dla innych uczestników ruchu.

Klasyczną, bardzo charakterystyczną dla TT pokrywę wlewu paliwa otwiera się przez naciśnięcie. Pod nią nie ma korka – kierowca może włożyć końcówkę dystrybutora bezpośrednio do otworu wlewu.

Świetlne listwy montowanych seryjnie diodowych świateł tylnych nawiązujące do motywu reflektorów przednich, świecą się razem ze światłami do jazdy dziennej. Trzecie światło hamowania – diodowy pas przebiegający przez całą szerokość krawędzi pokrywy bagażnika, optycznie łączy tylne światła ze sobą.

Inteligentna budowa kompozytowa: karoseria

Dzięki wdrożonej tu koncepcji budowy kompozytowej, karoseria modeli TT i TTS to kolejny stopień rozwoju Audi Space Frame (ASF), bazującej na pomyśle modułowej, poprzecznej budowy płyty podłogowej. Przednia część karoserii i podłoga przedziału pasażerskiego składa się z wielu elementów z hartowanej stali. Zewnętrzną warstwę karoserii i jej elementy dodatkowe wykonano z aluminium. Wersja Coupé z silnikiem 2.0 TFSI i manualną skrzynią biegów waży zaledwie 1230 kg, aż o 50 kg mniej niż wersja poprzednia. Oznacza to, że Audi wprowadzając kolejną generację modelu TT, po raz drugi z rzędu obniżyło jego ciężar.

Na początek, nowe TT dostępne będzie albo z silnikiem TDI albo z benzynową jednostką TFSI. Model TTS z kolei, z topowym silnikiem TFSI. Te trzy turbodoładowane, czterocylindrowe silniki, mają moc od 135 kW (184 KM) do 228 kW (310 KM) i zużywają znacznie mniej paliwa niż ich poprzednicy. System start-stop to element wyposażenia seryjnego każdego z nich. W połączeniu z opcjonalnym systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (element wyposażenia seryjnego w modelu TTS), pojazd wyposażono w oscylator dźwiękowy, który zapewnia głębokie brzmienie.

Model TT 2.0 TDI ultra z manualną skrzynią biegów i napędem na przednią oś generuje moc 135 kW (184 KM) i moment obrotowy 380 Nm. Jak wszystkie silniki w nowym TT, ten dwulitrowy diesel spełnia wymogi normy Euro 6. Zużywa średnio 4,2 litra paliwa na 100 km, emitując 110 g dwutlenku węgla na km, co jest rekordem w tym segmencie. Model TT 2.0 TFSI rozwija 169 kW (230 KM) i moment obrotowy 370 Nm, a model TTS 2.0 TFSI – odpowiednio moc 228 kW (310 KM) i moment obrotowy 380 Nm. Ten topowy model przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,6 sekundy.

Standardowo, w modelach TT oraz TTS, silnik 2.0 TFSI współpracuje z sześciobiegową, ręczną skrzynią biegów. Opcjonalnie – z sześciobiegowym automatem S tronic. Ta dwusprzęgłowa przekładnia umożliwia błyskawiczną zmianę biegów bez wyczuwalnych opóźnień. Biegi można zmieniać również manualnie - za pomocą manetek przy kierownicy. Jeśli system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie „efficiency ”, w momencie zdjęcia przez kierowcę nogi z pedału gazu, skrzynia S tronic automatycznie wskakuje w tryb wolnego biegu.

Najnowsza wersja stałego napędu na cztery koła quattro

Najnowsza wersja stałego napędu na cztery koła quattro w nowym Audi TT 2.0 TFSI dostępna jest opcjonalnie, a w modelu TTS – standardowo. Jego hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe podczas normalnej jazdy przekazuje siły napędowe na koła przedniej osi. W razie potrzeby może je jednak błyskawicznie skierować na koła osi tylnej. Elektroniczna regulacja, w niespotykany dotąd sposób, pozwala połączyć radość z jazdy z bezpieczeństwem. Podczas jazdy sportowej elektroniczna regulacja sprawia, że siła napędowa szybciej i częściej przekazywana jest na oś tylną. Dzięki temu, dosłownie wciska ona nowe TT i TTS w zakręt. Na nawierzchni o niskim współczynniku tarcia, napęd quattro zapewnia kontrolowaną, bezpieczną jazdę.

Kolejnym novum jest to, że zarządzanie sprzęgłem jest zintegrowane z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (opcja w modelu TT, element wyposażenia seryjnego w modelu TTS), posiadającym pięć trybów jazdy: comfort, auto, dynamic, efficiency i individual. System Audi drive select kontroluje sposób pracy pedału gazu i wsparcia układu kierowniczego. Może też zawierać kilka opcjonalnych elementów, np. adaptacyjny, elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride (element wyposażenia seryjnego w modelu TTS).

Zaawansowane technicznie podwozie

Przednie zawieszenie w nowych Audi TT i TTS to konstrukcja McPhersona. Komponenty z aluminium obniżają ciężar mas nieresorowanych. Progresywne wspomaganie układu kierowniczego montowane jest tu seryjnie. Jego koła zębate tak zestrojono, że przełożenie, wraz z ruchem kierownicy, staje się bardziej bezpośrednie. Czterowahaczowa oś tylna może przejmować siły działające wzdłużnie i poprzecznie, niezależnie od siebie.

Dzięki złożonej konstrukcji podwozia i jego sprężystej regulacji, nowe Audi TT dynamicznie i wyjątkowo precyzyjnie wykonuje wszystkie manewry. W modelu TTS, w ramach pakietu sportowego S line oraz w przypadku kiedy pojazd wyposażony jest w adaptacyjny elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, karoserię zawieszono o dziesięć milimetrów niżej. Audi TT 2.0 TFSI i Audi TT 2.0 TDI standardowo zjeżdżają z taśmy na 17-calowych kołach, z których każde waży jedynie 8,7 kg, a opony mają wymiary 225/50. W modelu TTS koła mają średnicę 18 cali, a opony rozmiar 245/40. Opcjonalnie zamówić można także koła 20 calowe.

Zależnie od wersji silnika, wentylowane od wewnątrz przednie tarcze mogą mieć średnicę od 312 do 338 mm. Nowy, elektromechaniczny hamulec postojowy działa na koła tylnej osi. Przednie koła Audi TTS wyposażono w nowo zaprojektowane, wyjątkowo lekkie, aluminiowe szczęki hamulcowe.

Sportowy charakter auta idealnie podkreśla elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, który można częściowo lub całkowicie wyłączyć. Spełnia on również rolę elektronicznego mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. Zależnie od potrzeby, przy pomocy precyzyjnie obliczonej mocy hamowania, przekierowuje on siły napędowe odciążonego koła po wewnętrznej stronie zakrętu, na koło po stronie zewnętrznej. W napędzie quattro, to samo zadanie spełnia selektywny rozkład napędu między kołami, działający także na koła tylnej osi.

Sportowy wygląd wnętrza

Głównym założeniem jest tu skierowanie wszystkich przyrządów w stronę kierowcy. Płynne, korespondujące ze sobą kształty, wpływają na wygląd konsoli tunelu środkowego i obudowy drzwi. Patrząc z góry, smukła tablica rozdzielcza przypomina powierzchnię skrzydła samolotu. Okrągłe wyloty powietrza, element charakterystyczny dla modeli TT, przypominają silniki lotnicze.

Wyloty te odgrywają ważną rolę w całej koncepcji obsługi. W nich właśnie umieszczono elementy obsługi klimatyzacji lub opcjonalnej, komfortowej klimatyzacji automatycznej. W ich osiach znajdują się także regulatory ogrzewania siedzeń oraz obiegu, temperatury, kierunku i siły nawiewu powietrza.

Zaprojektowane na nowo, głęboko osadzone sportowe fotele, ważą łącznie pięć kilogramów mniej niż siedzenia w poprzednim modelu. Na życzenie (w modelu TTS jako element wyposażenia seryjnego) dostępne są siedzenia sportowe S ze zintegrowanymi zagłówkami i wyraźnie zarysowanymi, regulowanymi pneumatycznie bokami.

Nowe Audi TT to czteromiejscowy samochód sportowy, o dużych walorach w codziennym użytkowaniu. Bagażnik ma wydłużoną pokrywę, a jego pojemność wynosi 305 litrów - o 13 litrów więcej niż w poprzednim modelu.

Audi virtual cockpit i nowa koncepcja obsługi

W nowym TT, analogowe zegary i monitor MMI zastąpiono Audi virtual cockpit – cyfrowym zestawem wskaźników i ekranów informacyjnych. Kierowca może przełączać między dwoma wersjami wyglądu 12,3-calowego cyfrowego wyświetlacza. W trybie widoku klasycznego na pierwszym planie znajduje się prędkościomierz i obrotomierz. W trybie „Infotainment” na pierwszy plan wysuwa się mapa nawigacji, a wskaźniki są pomniejszone. W modelu TTS dostępna jest jescze jedna wersja ekranu, zapożyczona ze sportów motorowych. W centrum znajduje się tu obrotomierz.

Wielofunkcyjna kierownica dostępna jest w dwóch wariantach. Nowy panel obsługi systemu MMI ma teraz sześć przycisków. W połączeniu z nawigacją MMI Navigation plus, system wyposażony jest w obrotowy regulator MMI smart touch wheel, którego górna powierzchnia reaguje na dotyk. Dzięki temu, kierowca może powiększać i pomniejszać mapę nawigacji oraz ruchem palca wprowadzać znaki. Struktura menu terminala MMI przypomina strukturę menu smartfona z funkcją wyszukiwania. Do wszystkich najważniejszych elementów dojść można za pomocą kilku kliknięć, a przyciski boczne dają dalszy dostęp do inteleigentnego linkowania ze sobą funkcji i opcji.

Wyposażenie

Wyposażenie seryjne Audi TT obejmuje m.in. serię wygodnych udogodnień takich jak komfortowy kluczyk czy przyciemniona szyba tylna, zapewniająca odpowiednią dyskrecję. Paleta systemów wsparcia kierowcy sięga od standardowej rekomendacji przerw podczas jazdy, przez asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist, aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist i funkcję rozpoznawania znaków aż po asystenta parkowania z funkcją rozpoznawania otoczenia.

System infotainment posiada strukturę modułową. Na jego czele znajduje się nawigacja Audi MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch. Dodatkowy element systemu – Audi connect – umożliwia kierowcy korzystanie ze zindywidualizowanych usług internetowych oferowanych przez Audi w szybkim standardzie LTE (Long Term Evolution). Audi Phone Box pozwala na sprzężenie telefonu komórkowego z anteną samochodową, a sprzęt nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System pochwalić się może aż dwunastoma głośnikami.

Żródło: Volkswagen Group Polska sp. z o.o.

autofrajda.pl -
Redakcja autofrajda.pl dziękuje przedstawicielom poniższych marek za udostępnienie materiałów prasowych. Redakcja wykorzystuje te materiały wyłącznie do celów prasowych - jak najlepszej prezentacji nowości motoryzacyjnych i modeli samochodów. Jeśli wyraźnie nie wskazano inaczej, wszelkie materiały zawarte na tej stronie są objęte prawem autorskim i zasadami korzystania określonymi przez przedstawicieli firm motoryzacyjnych.

Strona internetowa autofrajda.pl stosuje pliki cookies, tzw. ciasteczka, są one wymagane do poprawnego jej funkcjonowania.
Kliknij zgadzam się, aby niniejsza informacja nie pojawiała się więcej